my follower

Nasyid Instrumental

21 April 2010

kerana permata itu...

bismillahirrahmanirrahim....

Pernah tak rasa macam nak lari jauh-jauh...tak tahu kemana..yang pasti JAUHHH...
ye,lari jauh-jauh dari jadual kehidupan yang terlalu padat ...
lari dari masalah-masalah yang rasa macam tak sanggup tuk terus hadapinya...
lari dari kekecewaan...(hmm,kita berhempas pulas,org lain yg dapat peluang...kenapa agaknya?)
lari dari homework yang rasa-rasa macam takde masa utk selesaikannya...memang pun, tanggungjwb selalu melebihi masa yg ada...
lari dari tuisyen yang bertindih-tindih...dan ada tu yang tak dapat pergi...
lari, lari, lari dan terus berlari....

kadang-kadang tu rasa nak pergi suatu tempat...tempat yang tinggi...gunung kinabalu, gunung datuk atau ape saja la....nak jerit sekuat hati, sepenuh tenaga...nak lepaskan semua masalah yang terbuku...'terkamus' di hati....

percayalah masalah tetap takkan selesai...
yang kita dapat cuma KEPUASAN...betapa lemahnya kita ni...

ntah macam mana tadi terfikir pasal PERMATA....
katakanlah....
dalam dunia ni ada satu pokok tu penuh dengan permata....
maka seluruh dunia heboh memperkatakannya....
akan kecantikannya, nilainya,keunikannya...
tapi bak kata pepatah hanya jauhari sahaja yang mengenal manikam...
jadi tak semua yang berusaha untuk mendapatkannya...
hanya yang benar tahu nilainya bersusah payah, bergolok gadai untuk pergi ke tempat pokok permata tu...
salah seorangnya termasuk 'aku'...
walaupun pada mulanya aku tak rasa yang permata itu begitu berharga...
tetapi atas susah payah ibu ayahku, jerih lelahnya, hartanya yang telah dilaburkan untuk mendapatkan permata itu...
akhirnya aku bersemangat....
maka,persaingan untuk mendapatkan permata itu semakin sengit....
aku berani gambarkan 'jutaan' yang cuba dapatkannya....
pelbagai cara mereka gunakan...
bukan galah dulu2...tapi alatan elektronik yang begitu canggih...
manakala aku tetap berusaha...
terloncat-loncat mungkin....
berbeza mereka yang sedia dikurniakan tangan yang panjang, kaki yang panjang...
hanya sekali capai, sekali loncat...permata telah pun di genggaman mereka...

"kejayaan seseorg bukan kerana tuahnya,tapi usaha yang dlakukannya"

sedangkan aku....
harus terus kuatkan semangat....
melompat-lompat sambil tanganku mencapai permata itu....dan terus berusaha....
walaupun berulangkali aku jatuh....luka,aku ubati....dan terus mencuba....
yang penting aku tidak berhenti....
kerana kegagalan sebenar apabila aku berhenti untuk mencuba.....
kadangkala terfikir juga, "bila la segalanya akan berakhir?", "aku tak tertanggung lagi".....

dan apabila hari berganti hari, bulan berganti bulan....sampailah ke suatu waktu yang telah dijanjikan-Nya...kejayaan menjadi milikku....
"nothing is easy in this world"
nak berjaya pun susah....nak gagal pun susah....
kesusahan yang akhirnya kejayaan itu jauh lebih manis.....
ibu ayah tersenyum melihat permata di genggaman ku....

Kalau lah mereka tahu harga sebuah senyuman itu sangat bermakna buatku....

......................................................

mungkin cerita ini agak tergantung....
tapi selamilah betul2 cerita ini...
andaikan permata itu ILMU....

"Dan seandainya pohon-pohon dibumi menjadi pena dan laut menjadi tinta,
ditambahkan kepadanya tujuh laut setelah ia kering, niscaya kalimat Allah tidak
akan habis ditulis.Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana"
(al-luqman -27)

teristimewa buat pelajar iaitu aku juga Tingkatan5 di seluruh dunia.....kita berjalan seiringan...moga cerita ini menjadi motivasi buat kita....
*if u can't fly, run. if  you can't run, walk. If you can't walk, crawl, but by all means, keep moving.( Dr. martin Luther King)

Tiada ulasan: