my follower

Nasyid Instrumental

17 April 2014

Kenapa agaknya orang takut nak buat dakwah?

Bismillahirrahmanirrahim.



Kenapa agaknya orang takut nak buat dakwah?

Jap, sebelum tu. Mungkin ada sesetengah orang allergic dengan perkataan dakwah ni. No worries, let "dakwah" = D(x).

Pernah ada seorang sahabat melayangkan sekeping sticky note yang menyebabkan aku terkesima + termangu + terasa tak layak langsung-langsung nak buat kerja-kerja D(x) ni;-(




 Kau ni orang yang berada di jalan tarbiyah, jalan dakwah. Hebat cakap gitu gini pasal Islam. Pung pang pung pang. Tapi lepas kenal kau, sumpah totally dissappointed dengan perangai kau ni....nampak ja hebat. Puih~Taik kuda~
-Jemah




Rasa nak rebah.T_T (padahal baru sikit je tu...)*apasalahkuda*

Hmm, sebenarnya itulah yang terjadi. Kita(termasuklah yang menulis ni)selalu skeptikal dengan orang yang buat D(x). Kita selalu letak high expectation kita terhadap sesuatu perkara, dan akhirnya kita sendiri yang dikecewakan dengan tafsiran kita tu. Orang yang terlibat dengan D(x) itu begitu begini, seharusnya begini, semestinya begitu begini. Sekali kita terlihat kelemahan dia, kita terus salahkan Islam yang dia bawa. Memang dah tak nampak dah segala kebaikan dia selama ini disebabkan kelemahan dia yang satu tu, kan kan kan?

Abaikan kata-kata Jemah bersama labunya = 'kata-kata peluntur semangat'. Tapi tukarkan ia sebagai kata-kata postitif untuk menjadi seorang yang lebih baik. Memetik kata-kata ulama, ''jikalah dosa itu berbau, nescaya ku tak mampu keluar rumah kerana malu busuk tubuhku dikesani orang kerana dosa-dosaku… ''

Bayangkan pagi-pagi pergi kuliah, bayangkan~
"Weh, berbauuuuu lah kau ni...mesti pagi tadi lagi dah mengumpat...". Serta merta yang seorang lagi pulak kata "Eh, baunya dah melekat pulak kat kau. Tulah su'uzon dengan aku..." Sudahnya semua orang berbau busuk, tak busuk pagi tu, dijamin busuk petang tu juga....

Sebabnya, semua orang adalah pendosa. Dan kita bukan malaikat. Kononnya kita orang tarbiyah semestinya kita ni lebih baik dari orang lain, sebenar-benarnya tarbiyah itu sendiri adalah satu proses - pastinya mengambil masa . Proses ke arah menjadi seorang yang lebih baik. Pesan pada Jemah , "Memang selama ini kalau aku kelihatan hebat dan sempurna, bukan sebab aku hebat dan sempurna. Sifat itu hanya milik Dia. Tetapi sebab Allah tutup kelemahan aku, tutup dengan serapat-rapatnya. Allah izinkan kau lihat kelemahan aku kerana dia nak kau tegur aku supaya aku berubah ke arah lebih baik. Maka tegurlah aku secara berhikmah. Aku manusia kot~ punya hati dan perasaan"


 Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yang  baik.  Sesungguhnya Tuhanmu Dialah  yang lebih mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk 
An Nahl : 125


Kita sedang ditarbiah olehNya tanpa kita sedari.Boleh jadi tarbiyah dari Allah itu dihadirkan dalam bentuk Jemah, Pe'ah dan seangkatan dengannya. Ingatlah, kita buat dakwah bukan kerana Jemah, tapi kerana mendapatkan keredhaan Allah. Jangan minta dikecilkan ujian, sama-samalah pinta hati yang kuat untuk menempuhinya.

Concept of D(x):
PERBAIKI DIRI KAMU DAN SERULAH ORANG LAIN

***

Aku kisahkan apa yang aku yang lalui pada seorang sahabat seperjuangan. Mengharap taujihat, kata penguat semangat. Perjuangan itu bukan sahaja memerlukan semangat tapi konsistensi. Namun, bagaimana mungkin lahir konsistensi tanpa semangat yang diperbaharui. Taujihat sahabatku,

" Syifa', kalau kita baca sirah perjuangan Rasulullah, atas apa yang Baginda lalui. Tak terbanding pun dengan apa yang Rasulullah lalui. Rasulullah kena lebih dari itu. Bukan sekadar cacian, makian tapi lebih dari itu. Di baling batu ketika persitiwa dakwah Rasulullah di Taif, dakwah Rasulullah ditolak, dipulau, mcm2 lagi...."

Allah~
Apalah sangat ujian yang aku lalui berbanding apa yang Rasulullah lalui. 
Aku terbayang sirah-sirah Rasulullah yang kerapkali dikupas dalam usrah kami.
Itulah keutamaannya mempelajari Sirah Rasulullah, dapat menguatkan hati ^_^

"Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu dalam berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang yang beriman " 
(Hud : 120)

***

Segala yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk datang dari kelemahan aku dalam menyampaikan. Maaf silap salah terkasar bahasa. Kalau ada yang dah tahu, anggaplah aku sekadar mengingatkan. Kalau belum tahu, anggaplah aku sedang memberitahu.

Cuba jawab balik soalan mula-mula tadi, Kenapa orang takut nak buat dakwah? Sebab kita yang mindset susah. Islam kan mudah;)





p/s
jika kita tak mampu menjadi ustaz yang memberi ceramah agama, jadilah pembaca yang memberi manfaat kepada orang lain dengan menyebarkannya

 SEKADAR CADANGAN
 "weh, nak tahu tak yang Nabi Muhammad......."       
 instead of.....
"Hari ni aku nak nasihat/dakwah sikit kat kau..."

Wallahua'lam
Taqaballahuminna wa minkum;)

ceconteng~
"everybody has their own struggles in their life,so be kind;)"
Kalau kita tak boleh memahami, maka jangan menghukum.

Diamnya bukan bererti aku tak mengerti,
Atau terlalu kecil untuk memahami kalian,
Tetapi kerana terlalu kerdil untuk bersuara,
Atau barangkali aku bakal diuji perkara serupa,
Ya Allah, Kau peliharalah keluarga kami;)

Siapalah kita untuk mendabik dada mengaku kuatnya kita selagi kita tidak diuji. Ada ketika Allah uji mereka disekeliling kita, untuk kita belajar sesuatu dari mereka. Matanglah diri.

Tiada ulasan: