Nasyid Instrumental

26 Mac 2019

Catatan Senja Tiga Warna

Related image
"Tuhanmu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak pula membencimu". (Addhuha : 3)

Setelah 'Asar, balik lab, fikiran tak tenang. Duduk lama-lama di Masjid UKM. Iktikaf lama sikit. Tak tahu nak mula dari mana. Bacaan yang biasa atau surah pilihan. Teringat kebiasaan sewaktu menunaikan umrah beberapa tahun lalu, Surah Arrahman benar-benar mengembalikan memori solat jemaah di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram. Baca sebanyak mungkin. Habis satu round, ulang lagi second round dan round seterusnya, hinggalah berhenti pada satu ayat. Lepaskan segala rasa yang tak sepatutnya kita punya. Ini dunia. Apalah nak disemak-semakkan dalam kepala. Perasaan itu bukan untuk dikalahkan, uruskanlah perasaan itu dengan iman. Satu ayat itu, jenguk pula tafsirnya, Surah Arrahman ayat 29.

"Apa yang dilangit dan dibumi selalu meminta kepada-Nya. Setiap waktu dia dalam kesibukan (Allah sentiasa menciptakan, menghidupkan, mematikan, memelihara, memberi rezeki dan lain-lain)"

Teringat pada maksud doa iktiraf (pengakuanku), "Wahai Tuhan, jika Engkau tidak memakbulkan doaku, maka pada siapalah lagi aku ingin berharap untuk memakbulkan doaku". Saat kita merasakan bahawa Allah meninggalkan kita & doa kita, tidak memandang doa kita lantaran dosa-dosa kita, ayat ini memujuk rasa. Sesungguhnya Allah itu sentiasa sibuk pada segala permintaan hambaNya di langit dan dibumi.

Tenang-tenanglah duhai hati, bukankah bahagia akhirat yang kita cari? Selayaknya hamba, teruslah meminta-meminta padaNya.

***
Sepertimana pujukan Allah pada Rasulullah apabila Baginda 6 bulan terhenti tidak menerima wahyu, hingga golongan musyrik berkata 'Tuhan Muhammad telah meninggalkannya dan benci kepadanya!'

"Tuhanmu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak pula membencimu". (Addhuha : 3)

Begitulah caranya Allah menjawab persoalanmu. Allah tak pernah salah dalam menyusun atur takdir hamba-Nya. Teruslah berbaik sangka dengan luasnya sifat Arrahman Allah itu.

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...