my follower

Nasyid Instrumental

30 April 2010

Aminulrashid ditembak semasa memandu?

Pada 26/04/2010 jam lebih kurang 12:00 pagi saya keluar menaiki kereta kawan saya bernama AMINUL RASHID BIN HAMZAH pergi ke sek 7 Shah Alam kedai mamak Ali Corner untuk berjumpa dengan kawan saya bernama Mohd Basir yang mengalami masalah motor pancit.

Semasa hendak pergi ke tempat kawan saya, kami telah tergesel dengan sebuah kereta nombor pendaftar dan jenis kereta tersebut tidak ingat menyebabkan AMINUL RASHID menjadi takut dan melarikan diri untuk balik ke rumah di Sek 11 Shah Alam.

Selepas keluar dari kedai mamak, kami dikejar oleh beberapa buah m/sikal no. tidak ingat kemungkinan kawan-kawan kepada kereta yang kami gesel tadi.

Sampai berhampiran Bulatan Kayangan di Sek 12 Shah Alam, salah sebuah m/sikal tadi hendak memotong kereta kami tetapi terlanggar bahagian belakang kereta menyebabkan penunggang m/sikal terjatuh.

Oleh kerana terlaku takut, AMINUL RASHID memandu ereta dengan laju dan memotong sebuah kereta Polis MPV menyebabkan kereta polis tersebut mengejar kami.

AMINUL RASHID menjadi bertambah takut dan membawa kereta dengan laju tanpa menghiraukan keselamatan kami dan juga orang awam.

Kereta polis terus mengejar kami sehingga ke Stesyen Minyak Caltex Sek 11 dan saya terdengar tembakan bertubi-tubi mengenai tayar belakang kereta menyebabkan kereta yang dipandu AMINRUL RASHID terhoyong-hayang dan tergelincir dan masih dapat dikawal.

Dan semasa saya terdengar tembakan kali terakhir terkena pada kepala AMIRUL RASHID menyebabkan beliau jatuh diatas riba saya dan saya nampak bahagian belakang kepala AMINUL RASHID berlubang dan berdarah.

Kereta kemudiannya tidak dapat dikawal lalu terlanggar tembok rumah orang lalu berhenti.

Saya keluar dari kereta untuk menyerah diri saya dan salah seorang daripada anggota Polis menendang saya dan belakang dan kemudiannya Polis yang lain terus terus memukul dan memijak saya beramai-ramai.

Saya meronta-ronta dan dapat melarikan diri daripada anggota Polis tersebut lalu balik kerumah.

Saya mendapat cedera di tangan kanan, kaki dan sakit kepala.

Tujuan saya buat laporan adalah untuk menceritakan semula perkara sebenar yang berlaku ke atas diri saya dan kawan saya yang…

sumber: perisik-rakyat / Laporan Polis Sahabat Arwah Aminulrashid

21 April 2010

kerana permata itu...

bismillahirrahmanirrahim....

Pernah tak rasa macam nak lari jauh-jauh...tak tahu kemana..yang pasti JAUHHH...
ye,lari jauh-jauh dari jadual kehidupan yang terlalu padat ...
lari dari masalah-masalah yang rasa macam tak sanggup tuk terus hadapinya...
lari dari kekecewaan...(hmm,kita berhempas pulas,org lain yg dapat peluang...kenapa agaknya?)
lari dari homework yang rasa-rasa macam takde masa utk selesaikannya...memang pun, tanggungjwb selalu melebihi masa yg ada...
lari dari tuisyen yang bertindih-tindih...dan ada tu yang tak dapat pergi...
lari, lari, lari dan terus berlari....

kadang-kadang tu rasa nak pergi suatu tempat...tempat yang tinggi...gunung kinabalu, gunung datuk atau ape saja la....nak jerit sekuat hati, sepenuh tenaga...nak lepaskan semua masalah yang terbuku...'terkamus' di hati....

percayalah masalah tetap takkan selesai...
yang kita dapat cuma KEPUASAN...betapa lemahnya kita ni...

ntah macam mana tadi terfikir pasal PERMATA....
katakanlah....
dalam dunia ni ada satu pokok tu penuh dengan permata....
maka seluruh dunia heboh memperkatakannya....
akan kecantikannya, nilainya,keunikannya...
tapi bak kata pepatah hanya jauhari sahaja yang mengenal manikam...
jadi tak semua yang berusaha untuk mendapatkannya...
hanya yang benar tahu nilainya bersusah payah, bergolok gadai untuk pergi ke tempat pokok permata tu...
salah seorangnya termasuk 'aku'...
walaupun pada mulanya aku tak rasa yang permata itu begitu berharga...
tetapi atas susah payah ibu ayahku, jerih lelahnya, hartanya yang telah dilaburkan untuk mendapatkan permata itu...
akhirnya aku bersemangat....
maka,persaingan untuk mendapatkan permata itu semakin sengit....
aku berani gambarkan 'jutaan' yang cuba dapatkannya....
pelbagai cara mereka gunakan...
bukan galah dulu2...tapi alatan elektronik yang begitu canggih...
manakala aku tetap berusaha...
terloncat-loncat mungkin....
berbeza mereka yang sedia dikurniakan tangan yang panjang, kaki yang panjang...
hanya sekali capai, sekali loncat...permata telah pun di genggaman mereka...

"kejayaan seseorg bukan kerana tuahnya,tapi usaha yang dlakukannya"

sedangkan aku....
harus terus kuatkan semangat....
melompat-lompat sambil tanganku mencapai permata itu....dan terus berusaha....
walaupun berulangkali aku jatuh....luka,aku ubati....dan terus mencuba....
yang penting aku tidak berhenti....
kerana kegagalan sebenar apabila aku berhenti untuk mencuba.....
kadangkala terfikir juga, "bila la segalanya akan berakhir?", "aku tak tertanggung lagi".....

dan apabila hari berganti hari, bulan berganti bulan....sampailah ke suatu waktu yang telah dijanjikan-Nya...kejayaan menjadi milikku....
"nothing is easy in this world"
nak berjaya pun susah....nak gagal pun susah....
kesusahan yang akhirnya kejayaan itu jauh lebih manis.....
ibu ayah tersenyum melihat permata di genggaman ku....

Kalau lah mereka tahu harga sebuah senyuman itu sangat bermakna buatku....

......................................................

mungkin cerita ini agak tergantung....
tapi selamilah betul2 cerita ini...
andaikan permata itu ILMU....

"Dan seandainya pohon-pohon dibumi menjadi pena dan laut menjadi tinta,
ditambahkan kepadanya tujuh laut setelah ia kering, niscaya kalimat Allah tidak
akan habis ditulis.Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana"
(al-luqman -27)

teristimewa buat pelajar iaitu aku juga Tingkatan5 di seluruh dunia.....kita berjalan seiringan...moga cerita ini menjadi motivasi buat kita....
*if u can't fly, run. if  you can't run, walk. If you can't walk, crawl, but by all means, keep moving.( Dr. martin Luther King)

17 April 2010

pencuri hati?

Bismillahirrahmanirrahmnirrahim....



MAMPUKAH AKU?



وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓ‌ۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ فَـٰحِشَةً۬ وَسَآءَ سَبِيلاً۬
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)
Surah al-Isra': 32

01 April 2010

hanYa keraNa 1 KLik!!!nauzubillah..........

Bismillahirrahmanirrahim...
kalau baca entry saya mengenai 'link blog,dapat pahala?'....
inilah artikel yg saya maksudkan...alhamdulillah dah jumpa balik artikel ni...
Saya MOHON sangat agar baca artikel ni sampai habis!

**************************************************

Di zaman ICT dan Globalisasi ini kemudahan komputer dan email hampir ada pada setiap orang yang bekerja di sektor swasta juga kerajaan termasuk kepada pelajar-pelajar di kolej dan universiti. Kemudahan internet yang disediakan dengan kadar yang semakin munasabah menyebabkan kemudahan email ini menjadi semakin popular. Pernahkah kita terfikir dengan satu “KLIK” sahaja akan menyebabkan mencurah-curah dosa yang di terima secara berterusan hingga hari kiamat.Apa yang penulis akan bincangkan adalah berdasarkan dua buah Hadis Sahih berikut. :

Mahfumnya::
Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Bersabda Nabi s.a.w. :
“Tiada suatu jiwa yang terbunuh dengan penganiayaan, melainkan putera Adam yang pertama dahulu itu, mendapat bahagian dari penumpahan darah itu, kerana ia yang pertama membuka jalan untuk penumpahan darah.”

(Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Yang dimaksudkan di dalam hadis ini adalah kisah pembunuhan Qabil terhadap Habil kerana Qabil dengki terhadap Habil yang berkahwin dengan kembarnya yang lebih cantik.

Mahfumnya: Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Sesiapa yang mengajak ke jalan hidayat, maka baginya dari pahala seperti pahala (sebanyak pahala) 2 pengikutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dari pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak ke jalan sesat, maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa pengikutnya, dengan tidak mengurangi dari dosa-dosa mereka sedikit pun." (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

Bagi memudahkan kefahaman akan maksud hadis-hadis di atas dan berkaitan dengan konteks kehidupan kita pada zaman ICT ini, mari kita ambil iktibar dari kisah berikut.Zack dan YahoogroupZack baharu tamat belajar di sebuah universiti kemudian di terima bekerja di sebuah syarikat ICT. Setiap pekerja dibekalkan dengan komputer, alamat email dan internet akses bagi memudahkan urusan kerja seharian.Zack mempunyai ramai kawan dan mereka berhubung melalui email setiap hari. Masa lapang Zack diisi dengan melayari laman web lucah. Kegemarannya ialah memuat turun (download) gambar-gambar lucah itu kemudian berkongsi dengan kawan-kawannya melalui email.Dia mempunyai “email group” dan ada 50 alamat email kawan-kawannya di dalam “emailgroup” tersebut. Sekali menghantar email, dia akan menghantar kepada “emailgroup” tersebut.

Selain daripada itu dia juga suka menghantar semula email yang diterima daripada rakan yang lain ke “emailgroup”. Di antara kandungan email itu adalah kisah-kisah yang mengaibkan seseorang seperti video klip bercium di dalam lif, kisah seluar dalam yang dijumpai di dalam periuk di restoran mamak dan seumpamanya lagi yang kebanyakannya adalah perkara-perkara yang nafsu kita seronok membacanya dan melihatnya tetapi hukumnya adalah jelas haram di sisi syariat Islam.Pada suatu hari ketika pulang dari tempat kerja Zack terlibat dengan kemalangan jalan raya dan kembali kerahmatullah di tempat kejadian.Di dalam Islam telah sepakat ulama’ bahawa hukum melihat gambar-gambar lucah, menyebarkan fitnah, membuka aib dan seumpamanya adalah haram serta berdosa kepada mereka yang melakukannya dan menyebarkannya.Berganda-gandaUntuk memudahkan kefahaman, katakan Zack telah mendapat satu dosa kerana menghantar gambar-gambar lucah kepada kawan-kawannya. Gambar tersebut diterima oleh 50 orang kawan-kawannya melalui email. Kesemua kawan-kawannya seronok dengan gambar tersebut dan meredai perbuatan Zack maka setiap kawannya mendapat satu dosa manakala dosa setiap kawannya itu juga diberikan kepada Zack jadilah sekarang dosa Zack 1+50 = 51.Setiap kawan-kawan Zack itu pula menghantar gambar tersebut kepada 10 orang lagi, maka sekarang dosa Zack akan bertambah lagi menjadi 1+50+500=551 dosa. Kemudian setiap sepuluh orang itu menghantar lagi kepada 10 orang yang lain, bertambahlah dosa Zack menjadi 1+50+500=5551. Begitulah seterusnya.Zack telah meninggal dunia, email nya masih lagi tersebar, maka akan berterusanlah dia mendapat dosa selagi email itu berlegar di ruang cyber hingga hari kiamat.

Cerita Qabil- Begitulah iktibar yang boleh diambil daripada apa yang berlaku kepada Qabil, setiap jiwa yang mati dibunuh kerana hasad dengki manusia, maka dosa membunuh itu akan juga sampai kepada Qabil hingga hari kiamat.

Bayangkanlah berapa ramaikah jiwa yang telah kena bunuh dengan zalim sejak dari zaman nabi Adam hingga sekarang? Dan berapakah dosa yang terpaksa ditanggung oleh Qabil di akhirat kelak?

Berbalik kepada kisah Zack, katakan sebelum meninggal dunia, Zack telah sempat bertaubat, insya’Allah dosa manusia terus dengan Allah, seperti meninggalkan puasa, zakat dan solat fardu akan Allah ampunkan tetapi dosa kita sesama manusia hanya Allah akan ampunkan bila insan tersebut mengampunkan kita. Zack telah menyebarkan perkara yang menyebabkan orang lain berdosa, bagaimanakah dia nak mintak ampun dengan semua yang menerima email tersebut? Selagi mereka semua tidak mengampunkan Zack maka selagi itulah dia akan terima dosa hingga kiamat kelak.Inilah malapetaka yang sangat besar pada zaman ICT ini. Dengan sekali klik sahaja saham dosa akan mencurah-curah sampai kepada kita.Sebab itu setiap kali apabila kita menerima email, hendaklah berhati-hati, jika kandungan email itu adalah gambar lucah atau yang mengaibkan seseorang muslim lain atau sesuatu fitnah hendaklah segera dibuang dan jangan ada sedetik pun didalam hati untuk seronok dengan benda yang haram bagi mengelakkan kita dan pengirim dari berdosa.

Yang sebaiknya jika yang diterima itu haram, nasihatkanlah pengirim supaya bertaubat dan berhati-hati di masa-masa akan datang.Sebaliknya jika kita menyebarkan perkara-perkara yang baik dan diredai oleh Allah SWT yang pastinya ganjaran pahala yang di terima pasti mencurah-curah selagi ia masih terus di sebarkan.


sekadar perkongsian...
perkara yang kecil macam ni selalu kita terlepas pandang....
renung-renungkan...