my follower

Nasyid Instrumental

08 Januari 2011

:::CinTa BaRu:::



bismillahirrahmnirrahim...
alhamdulillah genap seminggu saya bekerja sebagai cikgu...
pengalaman sebagai seorang guru...
walaupun agak penat sikit bekerja dari 7.30 pagi hingga 5.00ptg tp saya puas...
puas dapat mendidik mereka dan berkongsi ilmu Allah ini...

betul kerja dengan anak2 kecil ni menceriakan kita...
memang tak banyak masalah...
saya tak harapkan anak2 murid saya yang lingkungan umurnya antara 4-6 tahun ni memanggil saya dengan gelaran 'cikgu syifa' dlm tempoh terdekat ni...
saya faham memang susah sikit nak sebut nama saya...
tapi alhamdulillah hari keempat tu ada seorang anak kecil yang bertuah ni panggil saya,
"cikgu syifah,cikgu syifah"
rasa nak menangis terharu + gembira....

seminggu sblum bekerja lagi,saya hafal bnyak lagu2 tadika...
lagu gajah...lagu riadhah,lagu bas,lagu tanya sama pokok....macam2 lagi...
berbaloi juga kursus lima hari....

hari pertama
suasana yang biasa berlaku pada hari pertama,tapi pengalamn baru buat saya...
ada yang menangis,merajukla...macam2....
ada yang paling kecik umur 3 tahun lebih mmg comel sgt...
hari pertama dia mmg tak bersuara langsung dan tak faham arahan kita...
alhamdulillah hari ketiga tu dah boleh tadah tangan,beratur, angkat satu jari ketika kalimah syahadah ....

hari-hari berikutnya...
ada satu peristiwa tu,ya Allah..saya mmg tak tahan sgt2 nak gelak...
cepat2 lari kat dapur...aduhai comelnya budak2 kecil ni..
ketika tu semua pelajar ikut cikgu wati(rakan sekerja saya) baca doa naik kenderaan sebelum balik...
cikgu wati : subhanallazi
murid2 kecil : subhanallazi
cikgu wati : sahharalana
murid2 kecil : sahharalana
khatijah!!!!
murid2 kecil : khatijah!
(kbetulan ada seorang murid kecil 6 tahun ni main2 kat blkg waktu doa namenya khatijah)
moral nye...budak kecil memang ikut je apa2 yg kita buat...


ada sekali tu,saya duduk atas lantai ambil tangan saya topangkan ke lantai...
lalulah seorang anak kecil baru4 tahun tapi semangat sikit badannya...
terpijak jari saya...
"aduh sakitnya jari cikgu, fadzlina pijak", saje je nak tengok dia supaya minta maaf bila buat salah kat org...
dia pun tiba2 kata " sakit kaki kak teh(gelaran dia di rumah)"smbil megosok tapak kakinya
heheh..padahal kaki dia yang pijak jari saya...aduhai klakar sungguh....
pastu siap pesan kat saya,"nape cikgu letak kaki kat situ, tu lah kena pijak,sakit kaki kak teh"
terbalik pulak die....

sekadar perkongsian...
insyallah kalau ada kelapangn saya bercerita lagi...
assalamualaikum...