my follower

Nasyid Instrumental

14 Mac 2010

Takut riak,lebih baik buat atau tak??

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah internet sihat juga akhirnya...


Berkenaan tajuk di atas....
Hmm,katakanlah kita berada dalam situasi ni,

"kita nak sedekah duit kat masjid...tapi waktu tu masih ramai orang lagi dalam masjid. nanti kalau aku sedekah mesti terdetik di hati perasaan riak..kalau macam tu kiranya aku tak ikhlas la nak bersedekah...sedekah aku pun sia-sia je....lebih baik tak payah...lain kali je la aku sedekah...time org tak ramai dalam masjid..."

ok, kita sedekah sekarang kerana ALLAH ataupun kerana MANUSIA?
kalau kita sedekah kerana manusia, kerana takut dilihat manusia....itu dikira syirik kecil...
Kalau dalam situasi begini, teruskan saja dengan niat kita....

Oh ye,berkata mengenai NIAT...

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Allah berfirman, 'Jika hamba-Ku berniat melakukan keburukan, jangan kalian(para malaikat) catat kesalahannya hingga ia melakukannya. Jika ia telah melakukannya, tulislah dengan semisalnya. Jika ia meninggalkannya kerana-Ku,tulislah untuknya satu kebaikan. Jika ia berniat melakukannya, tulislah untuknya satu kebaikan. Jika telah melakukannya, tulislah untuknya(ganjaran) sepuluh kali ganda hingga 700 kali ganda"

(riwayat al-Bukhai no.6126 dan Muslim no.131)

Sekalipun ternampak 'kotak derma' ,berniat nak derma tapi tak derma lagi pun dapat pahala...

Insyallah,apa yang kita perlu lakukan baca "A'uzubillahiminassyaitonirrajim" sebelum atau ketika bersedekah (ataupun apa sahaja ibadah) supaya syaitan tu tak sempat nak bisikkan mantera ajaib dia...

Akhir kalam...
peringatan buat diri dan semua,
SELAMAT BERAMAL....




Tiada ulasan: