Nasyid Instrumental

20 Oktober 2017

Ibrah Pagi di Bukit Senaling


Bismillahirrahmanirrahim.

Butang 'Search' di sebelah kanan bawah dekstopnya ditekan.
Perlahan.

Yiruma - My Memory.

Mencari perasaan yang hilang dikambus kesibukan bekerja dengan mesin dan material. Mungkin.

***

Baiknya hari ini seperti selalu, dapat berjumpa sahabat, recharge iman.
Jauh lebih baik dari hari-hari yang dihabiskan dengan gadjet dan novel.
Waktu begini memang kuat benar ingatan pada bait-bait Saiyyid Badiuzzaman An-Nursi,

zaman ini adalah zaman menyelamatkan iman.

Selamatkan iman dengan hiking dan tenggelamkan diri dengan beauty of nature.  Cerita sepanjang hiking dari  sembang fasal perjuangan, baitul muslim, life planning, kewangan sehinggalah alam kerjaya. Terima kasih kerana mengembalikan rasa yang pernah hilang, rasa untuk berubah jadi lebih baik.

Bahagia ditemukan dengan sahabat-sahabat yang baik.


***

Luahkan pada teman, kekecewaan kerana entah buat kali ketiganya menolak tawaran untuk meneruskan pengajian master. Dan kali ini berbelah bagi dengan urusan interview biasiswa untuk certificate dalam bidang finance.

"Minggu hadapan saya ada second stage interview scholarship untuk certificate. Entahla, berbelah bagi, sebab akan lari dari bidang. Saya akan terjun pula ke bidang Finance. Memang dalam planning nak further in deep dalam fizik sebenarnya..."

"Awak kena ada big why kenapa awak buat sesuatu keputusan.."

"Sebab sekarang ini, apa yang saya fikirkan lepas habis degree, saya tak rasa dengan degree yang saya ada, membolehkan saya dapat apa yang saya harapkan. Tak capai expectation saya.."

"Awak kena belajar kawal expectation awak.."

"Bukankah untuk punya satu expectation itu satu perkara yang positif? Jadi dengan adanya expectation kita ada cita-cita berbanding perkara rutin yang kita jalani..."

"Saya tak cakap yang awak jangan letak sebarang expectation untuk diri awak. Saya just kata untuk awak belajar kawal expectation awak. Dan awak nak tahu satu perkara, ini abang saya share dengan saya yang menyebabkan saya fikir banyak kali untuk buat decision sambung master...

Cuba awak tanya diri awak,
dengan degree yang ada sekarang, sejauh mana sebenarnya yang awak telah menyumbang?

Lebih-lebih lagi dalam bidang awak?"

Senyap sunyi tanpa kata.

Muhasabah paling dalam.
At certain point, I just don't know what to expect in my life.

Wallahua'lam. Semoga penulisan bermanfaat.

Mencari kekuatan untuk membumikan sebuah muhasabah selain usaha menyambung tulisan cerpen-cerpen lalu, masihkah ada silent reader? Ok bye.

 
The hikers


Catatan Hari Lahir
Genap 24 tahun, tipulah tiada kerisauan.
Sedang usia terus meningkat.
Moga pencarian diri menemukan pada Cinta yang tak pernah mengecewakan.

Kuatkan hati,
Mana mungkin rasa sendiri, jika kau ada cinta-Nya di dalam hati.

2.18pm
21 Oktober 2017
Perpustakaan Tun Sri Lanang, UKM, Bangi



Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...