Nasyid Instrumental

22 November 2012

Seketika

Bismillahirrahmanirrahim.

Handphone ku dihulur dari arah hadapan. Pantas, aku bertanya dia, "Kenapa dengan ini?"

"Ada mesej", jawabnya sambil menoleh kearahku.
"Oh, takpalah Afifah. Tengah dalam kelas, tak nak layan mesej"
"Banyak sangat Syifa', mesti penting"
 "Oh takpe,takpe" , aku sekadar memgambil handphoneku dan meletakkannya dalam beg pensel.

5 unread messages.

'Ini memang perkara biasa',bisik hati kecilku. Kadangkala dalam tempoh tersebut, lebih daripada 10 mesej.
Aku tahu kesemuanya penting, tapi pembelajaran dalam kelas pun penting juga. Andaikan jika aku membuka salah satu mesej yang kuterima, pasti ianya sedikit mengganggu tumpuan aku dalam menuntut ilmu.

"Syifa' memang sibuk sangat ke?"

Aku sekadar tersenyum. Aku tak merasakan betapa perlunya aku memberitahu perkara apa yang menyibukkan aku. Yang pasti aku melakukan ini demi Islam, agar lebih ramai lagi manusia memahami Islam.

Pernah terdetik dalam hati rasa macam tak mahu sentuh handphone dalam tempoh satu hari. Bak kata rakan sebilik, kurung handphone Syifa' dalam locker senang!

Betulkan niat. Hentikan rungutan.
Andai bukan aku yang melakukan kerja demi Islam, siapa lagi?


Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...