Nasyid Instrumental

20 Mei 2013

Mekanik

Bismillahirrahmanirrahim...

Last week,
Minggu ujian + dugaan + bebanan bertimpa-timpa

Hari isnin pergi hantar Qaswa ke bengkel berdekatan dengan Dataran Nilai. Bak kata ayah semalam, compressor yang rosak, ayah siap bagitahu lagi harganya RM380 serba serbi, bimbang tertipu.

Jap, ni rupa compressor,


Then, bincang-bincang RM380 harga ganti compressor sahaja.
Tambah lagi RM50 untuk masukkan gas aircond sebab aircond pun problem.
So, total RM430.

Then, encik mekanik tu tanya lagi,
"Filter nak tukar sekali tak?"
Dengan muka blur, "Filter ape?"
"Filter utk minyak kereta...bla bla bla...."

Last-last bagi handphone pada ayah suruh deal. Seriously, filter yang aku bayangkan macam ni...


**Perhatian, ini filter air...

Inilah filter. (ini pun google)

Kemudian, setelah 2 jam, Qaswa punya aircond dah siap dan compressor pun dah diganti. Aku pun bagitahu encik mekanik tu,

"You kasi baiki itu hon sekali lahhh...itu pun rosak", sambil tunjuk pada salah satu abdomen dalaman Qaswa.

"Amoi, itu bukan hon (sambil tersengih-sengih). Itu alarm"

Ya Allah , tak tahu nak letak mana muka. Memang sah-sah aku ni jenis yang tahu drive je,tapi satu benda pun tak tahu pasal kereta.

Survey harga hon pulak, disebabkan aku tak tahu apa masalah hon tu, aku just suruh tukar baru je hon tu. Katanya rm28. 

"takpelah, uncle lain kalilah...takda duit. Tak penting sangat pun"

***
Selepas 2 hari, berhadapan FKP. Ada sebuah kereta ni, sedang reverse kereta sebab nak masuk parking, aku tunggu belakang kereta tu. Jauh lagi jarak kereta dia n aku. Aku pun taklah tukar gear R n tak mengundur ke belakang. Aku teragak-agak sebab bila dia mengundur tu dia macam laju je sampai bila dalam dua jengkal bonet belakang kereta dia n bumper depan kereta aku tu dia slow dan tak bergerak lagi. Dan seharusnya apabila reverse,pemandu perlu menoleh pada cermin sisi dan cermin depan dahulu.

Sekali tuh, pedal minyak dia tekan lagi.

BUMMM!!! (over ke?)

Starting that moment, aku menangis. Almost 2 minutes. Sampai kawan-kawan dalam kereta aku cemas sangat-sangat. Mereka risau aku dah tak boleh drive.

I've no idea, kenapa aku menangis.  

It takes time to remove that from your memory.
But, aku lebih selesa memori itu masih dalam ingatan aku. Setidaknya dengan cara itu aku mengingati mati.

Mungkin itu trauma.

Mengingatkan pada peristiwa 2 hari lepas, 'hon' tu. 
Ambil pengajaran, habis koko terus sahaja ke bengkel untuk baiki hon.
Tapi this time kena RM68. The other RM40 for the relay..

Relay



Function of the relay? (dah macam lecture note pulak dah)

Basically, a "relay" is a switch. When you push the horn button you're triggering the relay which in turn feeds power to the horn.

It's an electrically controlled switch. It allows a small amperage current, controlled by the horn ring, to switch at the relay, rather than the full load going up and down the wiring in the column. The heavy current is somewhat directly taken straight from the battery to the relay, then to the horn, bypassing the column and reducing the arcing and wear there. 


Alhamdulillah, at least I learn something. Ilmu tentang kereta.

Cuma, tertanya-tanya kenapa mereka dipanggil 'mekanik'?
Sebabnya, dalam kos Applied Physics ini kami ada ambil satu subjek dinamakan MEKANIK. Tetapi tak belajar pula pasal relay, filter, compressor dan sebagainya. 

Subjek mekanik yang kami pelajari pasal force, inertia, gravity, energy, torque, speed, velocity dan wave. Mudahnya kami belajar pasal MOTION, bukan pasal abdomen kereta. 

Just wondering ;-)

-----------------------

In Shaa Allah. May Allah ease.
*Minggu ni kuiz mekanik, hubungan etnik, calculus dan bahasa Arab.
*Presentation VIVA, mekanik, b.Inggeris
*Assignment - Wave Vibration(video)

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...