Nasyid Instrumental

24 Disember 2016

Catatan Ustajah Syifa' [Part 2]

Bismillahirrahmaniirahim,



Alhamdulillah berakhir sudah Quranic Smart Camp :)
Tak sangka, ingat mula-mula terpaksa handle kelas dari usia 3 - 6 tahun, aku duk mengomel sendirian..

Ya Allah, kenapalah aku selalu tertakdir pada sesuatu keadaan yang aku ingin lari darinya.

Tak nak jadi Ustajah, sebab bimbang jadi Ustajah yang garang. Tetapi sebenarnya itu yang mendidik diri kita, mengurus marah dan sabar. Marah kerana sayang, sabar pada tempatnya. Alhamdulillah, alhamdulillah, mungkin ini caranya Allah memakbulkan doa aku untuk terus dalam kebaikan dan ditemukan dengan orang yang baik-baik.

Yang paling luluh cair hati ini, apabila ada seorang ibu yang datang katanya padaku,

"Terima kasih ustazah, Balqis banyak sangat improvement sejak join quranic smart camp ni. Biasa kat rumah ajak solat, dia mesti solat tak fokus, tak ikut saya solat sampai habis. Tapi Alhamdulillah, sekarang ni bila saya solat, dia pun ikut solat sampai habis."

Btw, Balqis baru 3 tahun setengah ^_^

Haza min fadli Robbi, moga anak saya juga mudah terdidik seperti itu, teringat doa Nabi Ibrahim,

"Ya Allah, Jadikanlah dari zuriat kami, golongan yang mendirikan solat. Makbulkanlah doa kami"

Nak share catatan ustajah, well I'll surely missing this moment, laughing inside during class (sebab tak manis ustajah gelak sorang2 eh) :D


CATATAN 1

Alkisahnya ada seorang peserta, tengah praktikal solat, tak tahulah mcm penat kot, baru masuk rakaat ketiga, alih-alih tengok dia sujuk tak bangun2. Aku dan ustazah Aliah pun kalut-kalut angkat dia letak tepi (sebab kebetulan dia Imam). Tak kesahla..biasalah budak kecil kan, kalau penat macam tulah....Nama peserta tu Mukminin(5 tahun umurnya). Habis solat zikir semua, datanglah dia jumpa aku..

Mukminin : Ustazah, tadi ada orang kata saya sembah berhala.

Ustajah : Laaa, siapa yang cakap macam tu? (Ya Sallam,beratnya tuduhan ni =_=" ni mesti terpengaruh waktu slot sirah Nabi ni )

Mukminin : Adam

Ustajah  : Kenapa Adam cakap mukminin macam tu?

Mukminin : Sebab tadi saya tido waktu solat

Ustajah : Nanti Ustajah jumpa Adam, tak betul tu apa yang Adam cakap. Ni Ustajah nak tnya, kenapa Mukminin tido waktu solat tadi?

Mukminin : Saya penat mengantuk Ustajah.

Ustajah : Semua kawan-kawan pun penat, tak tido pun, lepas solat kita rehatlah sama-sama. Lain kali jangan buat lagi yaa

A week after that, I appoint the same person as Imam = Mukminin. Sebab Imam utk praktikal solat ni gilir-gilir. Adam datang jumpa aku bila aku announce siapa jadi Imam, Bilal dll.

Adam : Ustajah, Ustajah, saya rasa Mukminin tak layaklah jadi Imam.

Ustajah : *again laughing inside* Kenapa pula?

Adam : Yelah, sebab dia asyik mengantuk je..nanti dia tido waktu solat. Biarlah saya jadi Imam.

Ustajah : Taklah, Ustajah dah tanya Mukminin dah, dia janji dia tak tido waktu solat dah lepas ni. Lain kali Adam pula ya jadi Imam :)

Hailah anak kecil yang suci bersih, moga membesar sebagai generasi yang hebat nanti ^_^

CATATAN 2

Dari hari jumaat, waktu slot sirah nabi - kita pilih utk story telling sirah Nabi Muhammad 3 hari berturut sempena mauliddurrasul. Al-kisahnya,

Ustazah : Sebab orang kafir tak suka dakwah Rasulullah, mereka pun nak serang Rasullullah kat rumah dia. Jadi Rasulullah ni pun keluar dari rumah untuk berhijrah ke madinah dengan kawan baik dia. Siapa nama kawan baik dia tadi?

Anak Murid : Abu Bakar

Ustazah : Haa pandai. Rasulullah pun keluar dari rumah dengan Saidina Abu Bakar. Mereka nak berhijrah ke Madinah. Tapi orang kafir quraish ni diorang kejar Rasulullah, diorang nak bunuh Rasulullah. Rasulullah ngan sahabat baik dia pun buat keputusan nak bersembunyi kat gua thur... apa nama gua tempat Rasulullah bersembunyi tadi?

Anak murid : Gua Thurrrrr(serentak)

Ustazah : Sampai kat gua thur tu, ada labah-labah yang baik hati pun buat sarang kat pintu gua tu, supaya tak nak orang kafir y kejar Rasulullah tu xtahu Nabi dalam tu...sampaikan orang kafir kata,
"Eh ada sarang labah2 kat pintu gua, takkanlah Rasulullah ada dalam ni. Jomlah kita balik..."
Oranb kafir tu pun x jumpa Rasulullah ngan Saidina Abu Bakar kat gua tu, jadi dpatlah Rasulullah berhijrah ke Madinah. Mereka pun teruskan perjalanan.....

(Sekali tu, belum lagi habis ceghitaaa)

Azeem : Ustazah, ustazah...yang spider tadi tu ikut tak sekali pergi Madinah?

Ustazah : *gelak dulu*. Tak sayang, spider tu tinggal kat gua thur...


My Sirah Slot

Taqaballahu minna wa minkum. 
Too many story too tell actually, but I'm out of time, I need to go for Sheikh Nuruddin monthly class aftar 'Asr right now. Kholas, assalamualaikum.

Ceconteng

"Being single is smarter than being in wrong relationship. Believe in Allah. Keep positive"

Cari sebab untuk bahagia, walau sendiri :)

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...