Nasyid Instrumental

31 Ogos 2018

A Day With Syamina


Bismillahirrahmanirahim
Flashback (Tulis semula)

Masjid KUIS, Bandar Seri Putra

I

Ada ketika, pernah rasa macam tak jumpa hati nak baca Al-Quran dalam bilik sendiri. Rasa malas dan tak bersungguh. Cuma ketika itu, hanya dalam bisik hati sendiri bahawa aku teringin sangat nak tahsin dan mula menghafaz semula. Tiba-tiba, bayangan Syamina muncul. Syamina, pertemuan pertama kami sewaktu bengkel penulisan PAMI. Dari sehari ke sehari, terasa nak hubungi dia. Tetapi entahlah apa dia perkara yang aku terlalu sibukkan pun tak tahu yang sampai ke sudah tak hubungi dia.

Hinggalah ke suatu hari, aku ajak Nadzirah hadir ceramah ke Masjid KUIS. Selesai saja habis ceramah, kami solat isyak berjemaah sekali di situ. Rasa macam hebat sungguh cara Allah susunkan pertemuan antara aku dan Syamina. Habis berdoa, salam orang sebelah, tahu-tahu rupanya Syamina ada kat sebelah.

"Ya Allah, Syamina, saya baru terfikir nak hubungi awak!", ujarku sedikit teruja.

"Saya pun macam rasa Syifa yang solat sebelah saya tadi. Rasa macam Syifa' nak jumpa saya", balas Syamina.

Ketika tu, rasa sebak nak nangis pun ada. Syamina ini Allah gerakkan perasaan dia untuk bertemu aku atau bagaimana. (Sejujurnya, sedikit seram sejuk pun ada juga. Jangan-jangan wali Allah ini)

Betapa hebatnya Allah susunkan pertemuan. Dan Allah tahu betapa kuatnya keinginan kita untuk menghafaz Al-Quran semula. Maka, Allah tunjukkan jalan dan orangnya untuk membantu kita dekat dengan Al-Quran. Kita nyatakan rasa atau tidak. Allah tetap tahu. The Most Undestanding one.

Juga Allah sentiasa memudahkan segala niat-niat yang baik.

II

Ifthar bersama

Kita minta seorang guru quran, dan Allah beri lebih daripada itu. Nikmat bersahabat dengan seorang sahabat solehah. Maka nikmat Tuhan manakah yang hendak engkau dustakan?

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...