Nasyid Instrumental

05 September 2018

Taibunallah


Pantai Bukit Batu Putih, Port Dickson

Teringat sewaktu kuliah buku sesi pertama, sebelum memulakan kupasan buku yang baru, guru mulakan dengan bacaan ratib. Hinggalah tiba  ke satu ayat :

تائبون الله
Ertinya : Kami bertaubat kepada Allah

Terus rasa tersentak. Sebelum ini, belajar apa-apa tak pernah nak memulakan dengan amalan memohon taubat & mensucikan hati terlebih dahulu. Kemudian hairan sendiri kenapa sukar nak fahamkan dan ingat kembali apa yang telah dibaca. Kerna tak rasa ilmu sains sekalipun, tetap datangnya dari Allah. Ilmu itu cahaya, takkan mampu menembus masuk pada hati yang kotor. (cakap kat diri sendiri)

Seakan baru tersedar, selama ini fikir-fikir yang banyak, zikirnya yang kurang. Fikir dan zikir. Apa sahaja yang kita baca untuk membawa kita ingat kepada kebesaran Tuhan, luasnya ilmu Tuhan, kerdilnya diri. Bukan membawa rasa besar diri.

#selfreflection
**
"Apa guna ilmu banyak, akal cerdas, kalau sekiranya hujung perhentian tidak tiba ingat pada Tuhan?" - Hamka (Falsafah Hidup)

"Sesungguhnya setinggi-tinggi falsafah dan pemikiran adalah membawa kepada seorang hamba sujud di atas tanah menyembah diri kepada Tuhan" - Ustaz Hasrizal (Setia kepada kebenaran)

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...