Nasyid Instrumental

05 Oktober 2018

Ceconteng Hati #2


Buku teman musafir dalam perjalanan ke BTS. Mencari cinta sejati cara Rabiatul Adawiyah. Untuk beberapa hari ini, sukar benar rasanya untuk memberi penumpuan dalam sesuatu perkara. Sekarang tengah meeting pun masih lagi menaip status di instagram. Rasa bahagia, kecewa, sedih, gembira, teruja, rindu, sepi. Bagaimanalah segalanya boleh bercampur aduk dan kita sendiri tak mengerti keadaan diri. Wahai jiwa, apa yang dicari sebenarnya?

****

"Kedekatan pada Tuhan adalah satu-satunya hiburan. Tidak pernah peduli masa mudanya, dia tidak meminta apa-apa, dia memberikan segalanya untuk doa dan ibadah. Perasaannya melimpah dalam dirinya, baik itu dalam kesunyian ataupun keramaian. Dia menempuh semua jalan untuk mencari Cinta Tuhan, melakukan apa saja yang membuatnya merasa dekat pada Sang Pencipta. Kesetiaannya hanya beredar mengelilingi satu hal saja; sepenuhnya meninggalkan dunia dan menganggap kecil dunia; sambil menangis dengan rasa kawatir dan rindu akan hari Pengadilan, dan tetap mencari pengampunan"

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...