Nasyid Instrumental

15 September 2018

The Road Not Taken

Bismillahirrahmanirrahim
Ini catatan kedua dengan entri tajuk yang sama. Setelah melepasi beberapa tahun zaman persekolahan, barulah jelas relevannya sajak ini sebagai silibus pembelajaran. Kita pernah membuat keputusan yang salah, dan darinya kita belajar tentang kehidupan. Barangkali belajar lebih banyak berbanding jika dahulu kita membuat keputusan yang betul. Belajar bahawa kesilapan itu pun adalah satu bentuk dan proses pembelajaran.

Trek Bukit Batu Putih, PD

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

***

Pernah dahulu dihadapkan dua persimpangan, antara bidang agama atau selainnya. Kerna fikir kita waktu itu, kita boleh memilih. Kita memilih untuk ambil selain dari bidang agama kerana rasa beratnya amanah seseorang yang belajar dalam bidang agama. Bimbang tak benar-benar mengamalkan agama sedalam yang kita pelajari. Bimbang tak mampu menunjukkan akhlak orang yang arif dalam ilmu agama.  Tambah, melihat kecelaruan hari ini, jika tidak teliti dalam mengeluarkan pandangan, maka lihatlah betapa mudahnya fitnah berleluasa dan bercelarunya masyarakat.

Entah kenapa, bidang agama sahaja yang jelas kelihatan mudah compang-campingnya di sana sini berbanding disiplin ilmu yang lain.

Apabila sesi pertemuan bersama SV, setelah utarakan sesuatu isu baru (aku propose nak tukar material kepada material yang lebih bagus). SV tanya berapa rujukan dah sebutkan material itu lebih baik daripada yang sedia ada. Jawabku pendek, dua atau tiga. Sedar sendiri, betapa jawapan rujukan dua atau tiga itu pun tidak berapa menyokong. Fikir lagi, untuk perkara yang aku rasa kecil ini, perlu juga rujukan sebegitu banyak. Dua atau tiga tidak memadai.

Dan aku kembali untuk memperbaiki pandangan dahulu, bahawa ketelitian pada ilmu itu tidak semestinya  ada dalam cabang ilmu agama sahaja.  Mana-mana cabang ilmu, jika tidak teliti dan tiada disiplin ilmu, boleh juga mencelarukan diri sendiri, lebih malang ketidakpastian itu disebarkan kepada masyarakat.

Wallahua'alam.


Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...