my follower

Nasyid Instrumental

29 Disember 2009

Kolotnya jika tiada handphone???





Bismillahirrahmanirrahim... Apabila membaca tajuk diatas, agaknya apa yang sedang kamu fikirkan??
hakikatnya itu bukanlah suatu kenyataan tapi persoalan yang sebenarnya sudah lama saya fikirkan...tentang kebaikan serta keburukannya...


Pernah saya bertanya pada sahabat saya yang tidak mempunyai hp lagi,sedangkan hp sekarang merupakan satu keperluan, dan katanya sebab dia nak jaga pergaulan antara bukan muhrim. Saya tanya lagi "kenapa?", dia kata sebab dengan adanya hanphone memudahkan lagi perhubungan antara muslimin dan muslimat...
*jawapannya agak logik juga apabila melihat berita di dada-dada akhbar, serta membaca sendiri pengakuan gadis-gadis di raudhatus sakinah dalam buku Ku Temui Jalan Pulang yang sebahagiannya ditipu oleh lelaki-lelaki melalui sms sahaja...


Pada pendapat saya pula mempunyai handphone ini ibarat mempunyai cinta...Bergantung pada siapa pemiliknya...Sekiranya cinta itu di'jaga' sebaik mungkin,dengan batas-batas pergaulan dalam islam, insyallah cintanya itu takkan berakhir dengan kesengsaraan dan melarat hingga bunuh diri dan sbagainya...tapi kalau cinta itu dipunyai oleh hati yang 'tidak okey', kemungkinan boleh menjurus kepada dosa dan kemaksiatan. malah,terhasil pula frasa-frasa yang menyalahkan cinta,cinta itu buta, cinta melemahkan semangat, cinta penghapus erti kemanusiaan...dan macam-macam lagi

Sama halnya yang terjadi pada handphone,sekiranya dipunyai oleh hati yang salah, kegunaan handphone akan bertukar sebagai medium fitnah-fitnah,carut-mencarut, penghubung ikatan cinta tak halal,malah sebagai tempat melempiaskan nafsu (video mahupun java game pornografi)....oleh yang demikian,janganlah kita salahkan handphone sekiranya kita,rakan kita mahupun ahli keluarga kita sendiri salah guna benda tersebut...handphone hanyalah alat. Terpulang pada kita nak guna cara macam mana,untuk kebaikan atau sebaliknya...

Pengalaman semalam merupakan pengajaran buat kita,oleh itu izinkan aku sahabat, menyalin semula fitnah-fitnah yang dilemparkan padamu, aku yakin engkau tidak begitu...semoga menjadi iktibar pada yang lain.Setiap yang Allah ciptakan pasti ada hikmahnya, engkau diuji dengan wajah yang indah tapi tidak bererti engkau mudah dipermainkan...

ko igt ak kish ke stkt karo cm2 blmbk la dh la x sci..

sje nk lyn...bdn die..bro brg die kcik ar..

ko amik la sisa ak 2 xsdp pn...dh rabk dh..aah..aah..aah

*untuk pengetahuan,fitnah ini di sms kepada boyfriend kepada rakan saya dan difrwardkn...

Bayangkan fitnah ini dilemparkan pada sahabat kamu sendiri. adakah kamu juga mampu berdiam diri???

Apa kaitan 'kolot' dengan entri saya kali ni??seperti yang kita ketahui handphone(internet pun...) merupakan ujian terbesar zaman remaja sekarang ni...jadi,bagi sesiapa yang masih belum mempunyai handphone,coretan saya sekadar menggambarkan sedikit keburukan pemilik handphone(bukan semua)....anda bukanlah seorang yang kolot sekiranya tidak mempunyai handphone buat masa sekarang,anda mempunyai alasan yang kukuh.jadi,fikir semasak-masaknya....kalau rasa anda belum cukup bersedia, lebih baik jangan...


Pesanan buat semua, 'jaga'lah nombor handphone anda sebaik mungkin..tak kirala maxis,celcome atau digi...jangan biarkan nmbor anda jatuh pada orang yang salah kerana kemungkinan anda juga akan menghadapi nasib yang sama...malah,lebih teruk lagi...nauzubillah...

Akhir kalam,jangan disalahkan tanah itu gersang sekiranya kita sendiri tidak membajanya....

1 ulasan:

nurhamizah berkata...

nice entry!!
love it,dear..
hehe..
insyaAllah..stakat ni x de g..haha..