Nasyid Instrumental

16 Januari 2017

Bedah Buku : The Story of Great Wife Aisyah

Bismillahirrahmanirrahim

Image result for the story of great wife Aisyah

Alhamdulillah first book for 2017.
Buku ini berkesinambungan dgn buku sebelum ini "The Story of Great Husband ; Muhammad".Cuma kali ni, buku cerita perihal Aisyah, isteri kesayangan Rasulullah. Buku ini terlalu fakta dibandingkan buku sebelum ini yang aku rasa lebih santai dan seolah-olah story-telling. So, gigihkan juga habiskan baca walaupun berhari-hari.

Satu yang aku sedari, baca Sirah berkenaan Rasulullah dari buku sebelum ni, disitu aku lihat segala-galanya yang baik dari tingkah laku dan akhlak baginda. Tak hairanlah sebab buku sirah cerita pasal Rasulullah. Tapi, buku ini, tajuknya perihal Aisyah sebagai seorang isteri. Namun, aku lihat, kisahnya Aisyah, tapi yang juga terlihat jelas adalah betapa baiknya akhlak Rasulullah melayan isterinya, walau dengan ketidakmatangan tindakan Aisyah sekali sekala. Baiknya Aisyah kerana dididik oleh suami sebaik Rasulullah.

Kadang, kita cuba menafikan, "Asiah nikah dengan Firaun. Dia masih lagi isteri dan perempuan solehah. So, kalau kita asasnya baik, tak kesah bagaimana pasangan kita, kita tetap jadi baik dan solehah", gitu ka? Nope. Iman kita tak seteguh Iman Asiah.


Image result for isteri solehah tumblr

Sebab itu, pentingnya seorang wanita itu dibimbing oleh suami yang baik akhlaknya. Seorang isteri itu mencerminkan bagaimana didikan suaminya ^_^

Wallahua'lam, Taqabbalahuminna wa minkum



Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...