Nasyid Instrumental

08 Februari 2017

Cerpen : Mujahidah Musfirah [PART 2]

Bismillahirrahmanirrahim,

Sambungan cerpen. Lama juga simpan di draf. Part 2. Ini cerpen tahun 2013-2014 tak salah. Dulu segan-segan nak publish, mungkin kerana tak mahu orang kenal the other side of me (yang agak jiwang dan melayan perasaan ada kalanya). On the surface, I'm not that kind of lovey-dovey, serius dan tak ada perasaan kata mereka. But, that make a character of someone isn't it? 

Perkara yang baik apabila membaca tulisan sendiri beberapa tahun lalu, nasihat yang diselit-selit sepanjang cerpen itu sangat berguna untuk diri sendiri di masa ini. Perkara-perkara yang kita jaga dahulu kala, masihkah lagi kita menjaganya?

Kalau cerpen terkini aku, mungkin lagi beberapa tahun baru post rasanya. Sengaja. 

PART 2
(Aku tak pasti ada Part 3 ke tak, nanti aku check balik dekstop)



"Farhan!", Farhan menoleh ke arah suara itu. Kelihatan Rodhiah sedang cuba membangunkan seseorang di tempat duduk pemandu.

"Farhan, Musfirah pengsan. Ana tiada lesen. Boleh tolong hantar kami ke hospital?", suara Rodhiah sedikit cemas. Rodhiah meminta bantuan seorang pelajar perempuan yang berada di sekitar itu untuk mengangkat Musfirah ke tempat duduk penumpang di belakang. Wajah Musfirah kelihatan pucat.

***

Jam tangan Casio dikerling seketika. Pukul 5 tepat. Hampir 10 minit dia menanti sendirian di situ. Kelibat sahabatnya belum lagi kelihatan. Buku catatan berkulit keras berwarna belang ungu dan hijau dikeluarkan daripada beg sandangnya. Halaman buku itu diselak satu persatu membaca nota-nota tazkirah yang ada didalamnya. Buku inilah yang sering dibawanya jika ingin ke majlis ilmu, ceramah, usrah dan sebagainya. Menurut dia, ilmu agama itu seperti binatang ternakan, perlu ditambat atau mungkin ia akan lari. Lebih-lebih lagi buat dirinya yang tidak mengambil jurusan agama, yang sedikit itulah yang dijaga dan dijadikan prinsip hidupnya.

Sekeping gambar bersaiz 4R standard tersisip disebuah halaman di bukunya. Sepotong kata-kata Imam Hassan Al-Basri di belakang gambar itu seakan mengembalikan segala kenangan manis saat ditarbiyah. Wajah gadis berkaca mata dengan tutur kata yang lembut dan tenang hadir di ruang matanya.

"Entahlah kak, ana rasa ana tak bersedia nak galas tanggungjawab itu. Ana tak sesuai dan ana langsung tak layak. Ana tak banyak ilmu agama, ana tak berani bercakap depan orang ramai dan ana sendiri bimbang anak usrah yang bagaimana akan lahir dari usrah ana nanti. Kak Dena, ana yakin Kak Dena sebenarnya boleh dapat insan yang jauh lebih baik dari ana", panjang lebar dia meluahkan bicara.

"Mungkin Musfirah boleh beri diri Musfirah peluang?", Kak Dena tersenyum manis penuh harapan pada Musfirah

"Peluang? Kak Dena rasa ana memang boleh galas tanggungjawab ini? Kak Dena, ana tak mahu perjuangan dakwah ini jadi tergendala sebab ana. Ana dengan selut-selut jahiliah dan maksiat dalam diri ana ini pun ana masih susah nak buang."

"Kalau macam itu, Musfirah tinggalkanlah selut-selut jahiliah dan maksiat itu. Perlahan-lahan boleh? Bukanlah dengan cara meninggalkan perjuangan dakwah, maka perjuangan dakwah itu akan cepat sampai ke matlamatnya. Kalau semua orang berfikiran seperti Musfirah, siapa nak sampaikan dakwah?", wajah tenang Kak Dena ditatapnya, seakan mengakui kata-kata yang dituturkan Kak Dena.

Kata-kata Imam Hassan Al-Basri dibelakang gambar itu dibacanya berulangkali,

"Sesungguhnya ketika aku menasihati kamu bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikit orang yang beri peringatan"

'Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk menegakkan kalimah-Mu Lailahaillallah' dalam diriku dan dalam diri manusia disekelilingku', doa Musfirah di dalam hati. Matanya dipejam. Terasa kekuatan itu datang disaat-saat lemah begini.

"Assalamualaikum Cik Musfirah! Beranganlah tu? Memang tiada kerja lain kan", sapa Hasyimah tiba-tiba.

"Astaghfirullahal'azim. Cuba beri salam tu lembut-lembut sikit. Anak dara seorang ini berapa kali dah ibu pesan, tak berubah-ubah", Musfirah mengajuk nasihat yang lazim diberi ibu Hasyimah kepadanya.

Hasyimah buat muka. Amboi pandai pula sahabatnya yang seorang ini mengajuk. Hasyimah terperasan sekeping gambar di tangan Musfirah. Dia curi-curi pandang.

"Gambar siapa? Si dia lah tu?", teka Hasyimah walaupun sebenarnya dia sudah pernah lihat gambar itu sebelum ini.

"Kalau benar sekalipun, awak bukan tahu pun siapa", Musfirah tersenyum nakal. Sengaja dia mahu mengusik sahabatnya.

Senyuman Hasyimah meleret. Ada tekaan yang ingin sekali dipastikan kesahihannya.

"Eh, Rodhiah dah sampai.Jom kita gerak!", mereka berdua berjalan menuju ke Masjid An-Najah yang cuma 200 meter dari kolej kediaman mereka. Setiap petang Jumaat akan diadakan Talaqqi Kitab Sirah Nabawiyah di masjid itu yang dilaksanakan oleh Ahli Jawatankuasa Sekretatriat Da'ie Kampus (SDK) sendiri.


***



Dua tahun berlalu. Masing-masing berada di tahun akhir pengajian. Cuma berbaki satu semester sahaja lagi. Cincin di jari manisnya ditenung lama. Banyak kali dia cuba meyakinkan dirinya bahawa ada hikmah disebaliknya semuanya. Namun air mata jernih mengalir juga di pipinya.

"Jawapan dari-Mu tak pernah silap. Aku redha atas ketentuan ini. Ya Allah berilah aku kecintaan dan kekuatan untuk terus berada di jalanan ini"

"Eh, Musfirah. Kenapa ini?", tanya Rodhiah rakan sekelasnya.

"Hmm, tiada apa-apa. Teringat kat ibu ayah di kampung", dalih Musfirah. Air mata dilap cepat-cepat dengan hujung tudung.

"Enti tak payah berhelah. Ada skema jawapan pada air mata enti", Rodhiah cuba menceriakan sahabatnya.

Badan Rodhiah terus dipeluk erat-erat. Lama. Tangisannya ditahan. Kedua-duanya bisu dari berbicara. Namun masing-masing seakan berkomunikasi melalui hati. Musfirah tak pernah berbicara dengan Rodhiah, malah sesiapapun mengenai hati dan perasaannya. Dia memendam sendirian rasa kecewa hatinya.

Pelukan mereka terlerai. Tangan Musfirah digenggam erat. Mata Rodhiah tertumpu pada cincin di jari manis Musfirah.

"Dulu, waktu ana pegang naib presiden, ana selalu berurusan dengan dia. Kami kerap juga bersilisih pendapat. Alhamdulillah, suatu ketika kami dapat selesaikan persilisihan itu dan sejak itu kami dapat berurusan dengan baik. Tapi disebabkan oleh perasaan ana terhadap dia, ana buat keputusan untuk letak jawatan. Ana lakukan kerja dakwah, tapi dalam masa yang sama ana gembira apabila terima mesej dari dia. Ana menanti meeting supaya ana dapat berjumpa dengan dia. Ana takut Rod. Ana buat kerja dakwah, tapi niat ana campur-aduk dengan maksiat. Ana tahu syaitan takkan berdiam diri. Syaitan akan perhiaskan kerja dakwah ana sampai ana tak terasa sebenarnya ana bermaksiat dengan Allah. Lagipun, ana tak mahu orang sehebat dia jatuh kerana fitnah perempuan. Ana tak mahu diri ana ini penyebab kelalaian dia", pipi Musfirah merah menahan kesedihan yang lama dipendamnya.

"Ana faham Mus. Melalui cara enti berkomunikasi dengan dia pun, kami tahu Musfirah. Ana faham kenapa enti buat keputusan untuk letak jawatan dulu", Rodhiah menenangkan gelojak hati sahabatnya.

Musfirah menarik nafasnya dalam-dalam. Seakan ada sesuatu yang menghalangnya untuk terus berbicara. Mukanya terzahir luka dan kecewa.

"Ana fikir dia faham kenapa ana buat keputusan itu. Rupanya ana silap, Rod. Selama ini dia beranggapan ana letak jawatan kerana ana mahu mengelak dari dia. Rodhiah, ana redha jodoh ana bukan dengan dengan dia", pandangannya dihalakan ke permaidani merah bilik mesyurat di Masjid An-Najah.

"Yakinlah bahawa ada hikmah atas semua ini. Allah Maha Mengetahui apa yang paling baik buat hamba-Nya. Alhamdulillah enti buat keputusan ketika masih di peringkat awal sebegitu, kalau tidak pasti enti lebih kecewa ", nasihat Rodhiah.

"Nah, tadi Kak Dena bagi kad walimah dia dengan. Hmm, tak mengapalah, enti tengok sendiri", sengaja Musfirah tak mahu menyebut nama bakal pasangan Kak Dena yang tertera pada kad  itu. Kad itu dihulurkan pada sahabatnya.

Tertera di bahagian hadapan muka kad itu,
' WALIMATULURUS DENA HUMAIRA BINTI ZAMANI & MOHD HADI AL-HAFIZ BIN MOHD FUAD'

Mata bulat Musfirah ditatapnya. Nama sahabatnya itu disebutnya lembut. Musfirah menoleh kearah sahabatnya.

"Allah tak beri apa yang kita mahu. Bukan sebab kita tidak berhak untuk perkara itu. Boleh jadi kita berhak sesuatu yang lebih baik dari itu. Bukankah sebegitu sahabatku?", kata-kata Rodhiah menusuk ke hatinya.


bersambung.......

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...