Nasyid Instrumental

18 April 2018

Rencam Politik

Bismillahirrahmaniirahim,

Tulis, mana tahu dengan cara ini rasa itu lebih aman.
Pernah aku teman seseorang ke majlis minum petang yang mengumpulkan kepelbagaian ahli politik, sekadar meneman. Sambil jurnal dan highlighter di tangan. Aku malas nak ambil bicara, maaf aku memang tak nak jadi part-of-them. Cuma, telinga masih peka isinya.

Ku soalkan pada dia,

"Kata bekerjasama, tetapi kenapa politik sampai jatuhkan sesama sendiri. Cukuplah tunjukkan apa yang ingin dibawa dan buktikan kebagusan kita dalam berkata-kata. Apa perlunya sampai buat jenaka memalukan individu? Tak adakah cara lagi polite?"

"Itulah politik. Kalau tak tahan, jangan masuk dalam politik"

Terdiam. Kalaulah tak nak terlibat dalam politik disebabkan ketidaksetujuan kita atas sesuatu perkara dan kebusukan politik itu sendiri. Jadi, siapa yang tinggal untuk menunjukkan politik yang benar?


***

Aku merasakan adalah satu perkara yang tidak wajar untuk memaksakan pendirian politik kita pada orang lain. Bukankah suruh jadi bangsa yang berfikir?

Lemas.

Kadang fikir, alangkah baiknya jika segala perkara yang dikusutkan dapat diselesaikan di meja tulis.Asingkan diri (acah-acah ahli intelektual) kritik masyarakat dan pemerintah, tak nak jadi sebahagian daripada masyarakat dan pemerintah yang dikritik. Sibukkan diri dengan hal-hal keilmuan dan buku-buku di perpustakaan.


Petikan dari buku Desperately Seeking For Paradise.

**

Ceconteng hati

Habis interview biasiswa, komen one of interviewer pada aku ;

"awak boleh join politik ni"

I was like =_=. Outspoken sangat kot. luls. Kalau politik atas nama kebenaran, dan tak menidakkan kebobrokan sekadar atas nama parti, good political, then okay. Tapi, agak-agak nak tunggu good political, sampai bila?

Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...