Nasyid Instrumental

06 Januari 2010

muhasabah buat diri

Bismillahirrahmanirrahim...
baru kejap tadi saya bukak blog kak mawaddah...
saya tak pernah kenal dia, hanya melalui catatan blognya sahaja...
mem'follow' blognya sejak awal-awal saya mula menceburi alam blog ni...
sejujurnya,saya mudah cemburu pada kesempurnaan hidup orang lain...cemburu ye,bukan dengki
saya suka baca kegembiraan dan kebahagiaan hidup orang lain...
hati saya seringkali berkata-kata,alangkah indahnya hidup mereka...
tapi,
saya selalu lupa bahawa setiap orang yg beriman itu diduga, sentiasa diduga...
Allah beri dugaan pun mengikut kemampuan hambanya, dia takkan timpakan sesuatu dugaan yang tak sanggup kita melaluinya....
jadi,sebenarnya takde alasan kita nak putus asa...

ketika saya baca post kak mawaddah yang terbaru,
saya seperti kurang percaya, tapi takkan la hal kematian dibuat gurauan...
memang benar si comel ukasyah telah pergi buat selama-lamanya...
bertuah ukasyah mendapat ibu bapa yang sangat tabah dan kuat...
terdetik di hati saya,
Ya Allah,sedangkan saya ni yang hanya kematian kucing, tapi demam hingga tiga hari dan hampir seminggu tiada mood nak pergi sekolah....betapa lemahnya semangat saya...

buat kak mawaddah,
semoga terus tabah dan kuat...
banyak hikmah di sebalik sesuatu yang terjadi...
dan,
Allah takkan tarik sesuatu yang kita sayang kecuali dengan menggantikannya dengan yang lebih baik....

akhir kata, tiada alasan saya nak putus asa untuk dapatkan spm 11/10 A..chaiyok syifa'!





Tiada ulasan:

Cerpen : Partikel Tuhan (PART 1)

“Kau tahu apa yang paling kecil dalam dunia ini - pada tahap yang boleh dijelaskan?” “Atom?” “Sekadar meneka atau apa?” “Penge...